تبلیغات
احسن الخالقین( احکام) - نظر مراجع معظم تقلید در خصوص نهم ربیع الاول "عید الزهرا"

در قرنهای اخیر چنین مرسوم بوده است که عامه شیعیان در نهم ربیع مجالسی می گیرند و بعضاً در آن ها با توجه به رفع القلم رفتار دور از شان اهل بیت انجام می دهند.
سوال
1- حکم برپایی اینگونه مجالس چیست؟
2- شرکت در این مجالس چه حکمی دارد؟
3- نظر حضرت عالی درباره رفع القلم چیست؟
جواب ها
آیت ا... خامنه ای :
هرگونه گفتار یا کردار و رفتاری که در زمان حاضر سوژه و بهانه به دست دشمن بدهد و یا موجب اختلاف و تفرقه بین مسلمین شود شرعا حرام اکید است.
آیت ا... مکارم شیرازی:
جواب1و2 : ما روز نهم ربیع را به مناسب شروع ولایت و امامت حضرت مهدی (عج) جشن می گیریم و این روزی است که به نام «فرحة الزهرا» معروف است. جشن گرفتن این روز یک امر عرفی است و وجه شرعی ندارد. بعضی افراد کارهای دیگری به این مناسبت اضافه کرده اند که ما در این مورد صحبتی نمی کنیم و توجه داشته باشید که لازم است از کارهایى که باعث تفرقه صفوف و ایجاد شکاف بین مسلمانان مى شود خوددارى شود، و همۀ مسلمین در برابر دشمنان اسلام متّحد شوند.
جواب 3ـ اولاً روایتی با عنوان رفع القلم در مورد آن ایام مخصوص در منابع نداریم، ثانیاً: بر فرض چنین چیزی باشد (که نیت) مخالف کتاب و سنت است و چنین روایاتی قابل پذیرفتن نیست و حرام و گناه در هیچ زمانی مجاز نیست و همچنین سخنان رکیک و کارهای زشت دیگر.
ثالثاً: تولی وتبری راه های صحیحی دارد نه این راه های خلاف .

هم چنین در رساله عملیه آیت ا... مكارم شیرازی در بخش احكام عزاداری – عیدالزهر ا آمده است :
سوال 183 : چند سالى است بعضى از هیأتهاى مذهبى توسّط بعضى از مدّاحان، نهم ربیع الاوّل را جشن مفصّلى مى گیرند و متأسّفانه کمتر مسائل شرعى رعایت مى شود. با توجّه به این مقدّمه، لطفاً به سؤالات زیر پاسخ دهید.
الف) نظر شما راجع به این جلسات چیست؟ آیا شرکت کنیم؟
ب) آیا ائمّه اطهار(علیهم السلام) هم در این ایّام جشن مى گرفتند و مجالس شادى داشتند؟
ج) آیا حدیث «رفع القلم» نسبت به این ایّام صحیح است و افراد آزادند هر کارى را انجام دهند؟
د) با چه بیان و دلیلى مى توان اینها را قانع کرد؟
در این جا نکاتى باید مورد توجّه قراد گیرد:جواب
الف) تولّى دوستان اهل بیت عصمت و تبرّى از دشمنان آنها، جزء ارکان مذهب ماست.
ب) نباید کارى کرد که شکاف در صفوف مسلمین بیفتد.
مجالس مشتمل بر گناه تشکیل داد. ج) نباید به نام مقدّس اهل بیت
د) حدیث رفع قلم مخصوص به کودکان نابالغ و دیوانه ها و حالت خواب است و معاذ الله که ائمّه معصومین
اجازه ارتکاب گناه به افراد در این ایّام یا غیر این ایّام را داده باشند .
سؤال 184:
گاهى اوقات مراسمى که در عیدالزّهر(علیها السلام) گرفته مى شود، افرادى جشن برپا مى کنند; این کار چه حکمى دارد؟
جواب: لازم است از کارهایى که باعث تفرقه صفوف، و ایجاد شکاف بین مسلمانان مى شود خوددارى شود، و همه مسلمین در برابر دشمنان اسلام متّحد شوند.
سوال: معمولا در مراسم عیدالزهرا ( علیها السلام ) کف زدن، پایکوبی، رقص ... و حتی اموری که جمیع فقهاء صریحاً فتوی به حرمتش دارند را مستند به حدیث رفع القلم می دانند. آیا این حدیث سنداً صحیح است؟ و اگر بالفرض روایت صحیحه باشد معنای حدیث چیست؟ و از آن چه برداشتی می شود؟
جواب
مرحوم آیت الله تبریزی:
باسمه تعالی؛ روایت مزبور صحیح نیست.
سوال
بعضی از مردم در روز نهم ربیع الاول به اجام قبائح و منکرات می پردازند و اعتماد دارند که گناهی به خاطر انجام اینگونه اعمال برای آن ها ثبت نخواهد شد! از آن جا که این افراد برای انجام این اعمال تمسک به روایتی معروف به « رفع القلم » می کنند، آیا این روایت صحیح می باشد؟ و حکم انجام این گونه اعمال که در نظر اول موجب وهن مذهب شیعه می شود و در نگاه دوم نیز باعث تفرقه میان مسلمین و کافر نامیدن شیعیان خواهد شد، چیست؟
جواب
مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی:
حدیث رفع القلم صحیح نیست، بلکه هر مسلمانی موظف به انجام واجبات دینی بوده و فرقی در ایام سال نسبت به آن وجود ندارد، و انجام اعمالی که موجب تفرقه مسلمین یا وهن شیعه شود جایز نیست .

در پایان ذکر چند مطلب از دیگر مراجع معظم تقلید در این خصوص خالی از لطف نخواهد بود

 

آیت الله مظاهری می فرماید: « من کفایه و مکاسب را پیش  آیت الله مرعشی گذراندم. یک روز ایشان تعریف می کردند:

پدرم از علمای نجف بود. شاگردی سنی مذهب داشت. بالاخره این شاگرد پس از اتمام درسش به محل سکونتش برگشت. او اهل کرمانشاه بود. بعدها که پدرم عازم ایران بود در کرمانشاه توقف کرد. پدرم گفت: قافله ما غروب رسید کرمانشاه. وحشت کرده بودم، چون آن زمان وضع کرمانشاه و کردستان روی قاعده شیعه و سنی گری خیلی بد بود. اتفاقا آن شاگرد سنی را دیدم. مرا با خود به خانه اش برد. خیلی هم پذیرایی کرد. آخر شب بهم گفت: آقا ما جلسه ای داریم شما هم بیایید برویم. پدر می گوید: مرا بردند آن جلسه. دیدم آن سیبیل گنده ها دارند می آیند. تعجب کردم چه خبراست؟ ترسیده بودم. یک وقت دیدم یک جوانی زیر غل و زنجیر آوردند. یک سفره چرمی هم پهن کردند، اورا نشاندند روی سفره، یک کسی با یک ضربت گردن آن جوان  را زد. غل و زنجیر را باز کردند، او هی دست وپا می زد، آن ها هم قاه قاه می خندیدند.

پدرم گفت: من بیهوش شدم. کم کم مرا بهوش آوردند. گمان کرده بودند منم شیعه هستم و می خواستند مرا نیز بکشند. شاگردم بهشان گفت: نه بابا ایشان استاد من است، ایشان از آن سنی های داغ است.

بالاخره مرا نجات داد. در خانه بهم گفت: اقا من سنی ام اما مرید شما هستم. نمی خواستم ناراحتتان کنم. اما شما را بردم آنجا تا یک پیام به علمای نجف بدهید و آن اینکه شما عمرکشون راه بیندازید ما هم اینجور می کنیم. ما رسممان این است، یک شیعه را یک جا پیدا کنیم زندانی اش می کنیم تا شب چهارشنبه. در آن شب جمع می شویم برای رضایت خدا، قربة الی الله آن شیعه را می آوریم و این بلا را که دیدی به سرش می آوریم.(دیدار با هزاران نفر از اقشار مختلف مردم بمناسبت عید غدیر، 27/9/87، سایت معظم له)


آیت الله بهجت درباره رفتار با اهل تسنن می فرمایند:

« ما نمی گوییم که برای داخل کردن دیگران در راه حق فحاشی  و سبّ کنیم، چراکه بدتر می شود وصلاح نیست، بلکه ممکن است حرف هایی بزنند تا ما فحش بدهیم. لذا ما نباید چنین کنیم. خدا کند سیاست دینی و سیاست مذهبی را بفهمیم و بی جهت به این و آن فحش ندهیم. [سایت معظم له، www.mtb.ir، کلمات قصار، در محضر نور]
حضرت آیت الله سیستانی دردیدار علمای شیعه وسنی عراق می فرمایند:

« هر فرد شیعی باید از برادر سنی خود حمایت کند وهر فرد سنی باید از برادر شیعی خود حمایت کند تا در سایه وحدت و برادری، اسلام سرافراز باشد.

« انسجام اسلامی یعنی عصبیت های بین المذاهبی مسلمانان نباید تحریک شود.

شما نباید کاری کنید که عصبیت آن مسلمان غیر شیعه علیه شما تحریک شود، او هم متقابلا نباید کاری کند که غیرت و عصبیت شما را علیه خودش تحریک کند. آ ن ها ( دشمنان اسلام ) همین را می خواهند... کاری کنند که عصبیتهای شیعه و سنّی را زنده کنند. به آن ها تفهیم کنند این ها شیعه اند و این ها صحابه را سبّ می کنند. این ها مقدسین شما را چنین و چنان می کنند. جدایی بیندازند. آن ها این را می خواهند.[
مقام معظم رهبری در دیدارا مداحان و ذاکران اهل یت، میلاد حضرت زهرا ( سلام الله علیها )، 14/4/86









برچسب ها: • ربیع الاول / عمر کشون / وحدت / اختلاف / گناه،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ : پنجشنبه 19 دی 1392 توسط : الف الف